صابون های دست ساز و گیاهی رز

تولید صابون های دست ساز و گیاهی با کیفیتی شگفت آور و منحصر به فرد و خواص دارویی بالاتر از شعار

صابون های دست ساز و گیاهی رز

تولید صابون های دست ساز و گیاهی با کیفیتی شگفت آور و منحصر به فرد و خواص دارویی بالاتر از شعار

مقایسه میزان قلیایی با چند نمونه خارجی

یکی از پارامترهای مهم در تعیین کیفیت صابون و تاثیر آن بروی پوست میزان قلیایی بودن صابون است. در این مورد استاندارد سنجش را به میزان PH یک صابون نسبت می دهند. در این مقاله توضیحی درباره PH و تعیین آن در صابون های گیاهی رز و مقایسه آن با صابون های خارجی را بررسی می نماییم. 

 

 

در دنیای مواد شیمیایی مواد را به شکل کلی به سه دسته تقسیم بندی می کنند: اسیدها ٬ بازها و نمک ها. خواص فیزیکی این سه دسته و میزان مشارکت آنها در واکنش های شیمیایی کاملا با هم متفاوت هستند. تعاریف علمی این سه دسته از حوصله این مقاله فراتر است اما به این بسنده می کنیم که اسیدها نقطه مقابل بازها هستند و از واکنش یک اسید و یک باز در شرایطی که واکنش قابل انجام باشد ٬ نمک ها به دست می آیند. 

برای تعیین اسیدی یا بازی بودن یک ماده استانداردی به نام PH تعریف گردیده که از ۱ برای اسیدی ترین مواد شروع می شود و هرچه این عدد بیشتر می شود میزان اسیدی بودن ماده کمتر می شود تا هنگامیکه عدد به ۶ می رسد. ماده ایی با PH برابر با ۶ کمترین قبلیت اسیدی را دارد و اگرچه هنوز یک ماده اسیدی به حساب می آید اما جزعی از مواد اسیدی ضعیف تلقی می گردد. 

در PH برابر با ۷ مواد نه حالت اسیدی دارند و نه حالت بازی یا به تعریف خودمان خنثی هستند. به این مواد  عموما نمک گفته می شود. 

هنگامیکه PH از ۸ به بالا می رود ٬ مواد خاصیت قلیایی پیدا می کنند و برعکس اسیدها هرچه PH بالاتر می رود ٬ میزان قلیایی بودن مواد بیشتر می شود. قلیایی ترین حالت را به عدد ۱۲ به خود می گیرد که ماده ایی کاملا قلیایی است و ماده ایی با این میزان از PH ماده ایی بسیار قلیایی با خاصیت هایی بسیار تهاجمی در واکنش ها خواهد بود. 

صابون های نوعی از نمک ها هستند که همیشه باید مقداری خاصیت قلیایی داشته باشند. این حالت در مورد صابون های مخصوص کودکان (توصیه می  شود از صابون ها برای شستشوی کودکان زیر ۲۴ ماهه استفاده نشود!) و پوست های حساس یا بیماری های خاص مانند اگزما یا زخم های باز استثناء دارد.  

اما به شکل کلی صابون ها باید مقداری خاصیت قلیایی داشته باشند تا بتوانند چربی های ناخواسته موجود بروی پوست را در خود حل نموده و پاک نمایند. استاندارد تعیین شده برای بالاترین مقدار قلیایی بی خطر در صابون ها PH برابر با ۱۰.۵ است هرچند که هرچه این مقدار پایین تر باشد ٬ صابون برای پوست های خشک بهتر و بی ضررتر است و برای پوست های چرب آرام بخش تر. 

اگرچه در کشور ما موجی از استقبال از محصولات خارجی با اتکا به کیفیت آنها وجود دارد و محصولات خارجی بخت بیشتری برای مصرف در بازار ایران را دارا می باشند اما در مورد لوازم بهداشتی سودجویانی وجود دارند که با تشخیص این موج در کشور ما از آن به نفع منافع خود بهره برداری می کنند. 

در مورد صابون های خارجی موجود در بازار گذشته از یافت شدن موادی مانند سولفور و نمک خوراکی در این صابون های که برای پوست بشدت مضر هستند ٬ معمولا PH این محصولات هم در بالاترین حد ممکن از استانداردها قرار دارد. در محصولات گیاهی رز شما با PH برابر با ۹ روبرو هستید. اما آیا محصولات خارجی هم این استاندارد را رعایت کرده اند؟ بیایید با هم در جدول زیر به PH چند نمونه خارجی  توجه نماییم تا بتوانیم دید بهتری نسبت به محصولات خارجی پیدا نماییم: 

 

 

 

 

همین گونه که مشاهده می فرمایید گران ترین صابون ها دارای بی دقت ترین PH ها در این محصولات هستند. در این میان صابون داو دارای PH خنثی است که البته نباید فراموش کرد که این صابون یک صابون کاملا سنتزی است . به بیان بهتر این صابون از ترکیب مواد شیمیایی با یکدیگر تهیه می شود و همانگونه که انتظار می رود نمی تواند خواص جدی محصولات طبیعی را دارا باشد. 

با خودتان فکر کنید آیا بهتر نیست بهترین گزینه را برای یکی از ده عامل پیری زودرس در جهان برای مصرف خودتان انتخاب نمایید؟ 

امیدوارم این مقاله تاثیر مثبتی در زندگی شما داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.